Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Vinterprojekt!?

Tänkte bara kolla lite vad ni andra Lady ägare har planerat in för vinterprojekt. Vi i Swe 43 kommer att ge oss i kast med köket i första hand. Sedan kommer det nog att slips en del teak i ruffen.Sedan får vi se, motorn börjar bli mogen för att bli utbytt (kostat ju dock så mycket att man blir mörkrädd)

Re: Vinterprojekt!?


Jag tänker våtblästra botten för att sedan lägga på nya lager Gelshield till våren. Installation av solcell nr 2 samt förbrukningsbatteri nr 2. Renovering av förgasare och sörvattenkylning samt genomgång av riggen med bl.a byte av trissor. Motorbyte får vänta

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tänkte bara kolla lite vad ni andra Lady ägare har planerat in för vinterprojekt. Vi i Swe 43 kommer att ge oss i kast med köket i första hand. Sedan kommer det nog att slips en del teak i ruffen.Sedan får vi se, motorn börjar bli mogen för att bli utbytt (kostat ju dock så mycket att man blir mörkrädd)

Ta det lugnt med teaken


Teakfaneret i Ladyns inredning är väldigt tunnt så slipa inte för hårt. Jag tror det är bättre att sickla av ytan, men kolla med Nicke (se ladyklubbsidan) han gjorde iordning sin inredning förra vintern.




/GF

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tänkte bara kolla lite vad ni andra Lady ägare har planerat in för vinterprojekt. Vi i Swe 43 kommer att ge oss i kast med köket i första hand. Sedan kommer det nog att slips en del teak i ruffen.Sedan får vi se, motorn börjar bli mogen för att bli utbytt (kostat ju dock så mycket att man blir mörkrädd)

Re: Vinterprojekt!?


Nya dynor kommer att beställas. Nya rutor likaså, och passar då på att måla om "det röda" samt skrovelytorna på däck. Kölbultsbrickorna måste bytas samt en del små gelcoatskador som borde fixas (fram i vår). Hoppas att det inte dyker upp några överaskningar under vattenlinjen. Byta motor känns inte aktuellt... /Jocke SWE 82

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tänkte bara kolla lite vad ni andra Lady ägare har planerat in för vinterprojekt. Vi i Swe 43 kommer att ge oss i kast med köket i första hand. Sedan kommer det nog att slips en del teak i ruffen.Sedan får vi se, motorn börjar bli mogen för att bli utbytt (kostat ju dock så mycket att man blir mörkrädd)

Re: Vinterprojekt!? [nt]



--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tänkte bara kolla lite vad ni andra Lady ägare har planerat in för vinterprojekt. Vi i Swe 43 kommer att ge oss i kast med köket i första hand. Sedan kommer det nog att slips en del teak i ruffen.Sedan får vi se, motorn börjar bli mogen för att bli utbytt (kostat ju dock så mycket att man blir mörkrädd)

Re: Vinterprojekt!?


Jag planerar att byta mina stora och tunga förbrukningsbatterier på 2*140 Ah. Ska försöka att placera två Optimabatterier i kölsvinet. Dessa är helt täta och tål vatten så det bör inte vara några problem att ha dem där??


Startbatteriet blir kvar på sin plats under sb stickkoj.


Om några år (och en del sparande) kanske det blir ny motor och rak axel. MD 10An går tyst och bra men en kraftig diesel med propellern nära rodret måste vara mycket bättre.


Hälsningar Sven

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tänkte bara kolla lite vad ni andra Lady ägare har planerat in för vinterprojekt. Vi i Swe 43 kommer att ge oss i kast med köket i första hand. Sedan kommer det nog att slips en del teak i ruffen.Sedan får vi se, motorn börjar bli mogen för att bli utbytt (kostat ju dock så mycket att man blir mörkrädd)

Re: Re: Vinterprojekt!?


Vintern kommer att tillbringas i ruffen med lacknafta och trasor...och förstås sandpapper, blank lack och matt lack osv.


Skruvdragaren kommer också tillhands när nya teakribbor skall monteras på bordläggningen i akterruffen. De sittande är utförda i plywood och ser ut som solkurvor vid fuktigt väder


När solen väl kommer så blir det väl en vända på däck med nya avlastare, grabbräcken och en rulle. Har tröttnat på att trä-segel-i-trång-ränna-och-sedan-vika-ihop-det varje dag...någon som har ett bra förslag på en rulle som får plats i ankarboxen på en GT? Det är trångt där...




Torrsättning i övermorr'n, lika bra det med det här vädret. Brrr.




/Niklas, SWE-201

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Jag planerar att byta mina stora och tunga förbrukningsbatterier på 2*140 Ah. Ska försöka att placera två Optimabatterier i kölsvinet. Dessa är helt täta och tål vatten så det bör inte vara några problem att ha dem där??


Startbatteriet blir kvar på sin plats under sb stickkoj.


Om några år (och en del sparande) kanske det blir ny motor och rak axel. MD 10An går tyst och bra men en kraftig diesel med propellern nära rodret måste vara mycket bättre.


Hälsningar Sven

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tänkte bara kolla lite vad ni andra Lady ägare har planerat in för vinterprojekt. Vi i Swe 43 kommer att ge oss i kast med köket i första hand. Sedan kommer det nog att slips en del teak i ruffen.Sedan får vi se, motorn börjar bli mogen för att bli utbytt (kostat ju dock så mycket att man blir mörkrädd)

Re: Re: Re: Vinterprojekt!?

Kolla på HOOD-rullen, den som har hel slinga med lina.
Dels är den liten . Dels kan du ha linan dragen både till styrbords- och babordssidan. Klar fördel
Har själv en Plastimo 810 som är OK. Det var jag som skrev motionen om att få ha rulle mprofil på Ladyn. Sak samma med genomgående lattor i storen. En massa år sedan och jag är mycket nöjd med båda förbättringarna. Har haft min båt sedan -86 på våren.