Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Re: Re: Re: Re: Mögel i förpiken


Hej,


Jag har gjort hål i skottet mot segelboxen men också satt dit en manlucka som jag kan stänga med vi t ex havssegling. Det har fungerat bra både ventilationsmässigt och vid segling under besvärliga förhållanden.


Besiktningsmannen hade dock lite synpunkter på att jag har gasolflaskorna står där/Leif

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Min fader monterade in en solcells ventil för ett par år sedan


och det har blivit mycket bättre luft i båten. Ventilen har ett


batteri som laddas av cellerna vilket gör att att den snurrar även under natten vilket för en del kan störa natt sömnen och


kan göra ont på småbarns fingrar, (har en dotter som provade).


På det hela en bra investering // Bosse S100

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Nej, jag har en vanlig ventil i däcket. Jag vill helst inte sätta något mot ankarboxen för riskerna att få in vatten den vägen om sjön går hög. Kanske skall man ha en solcellsventil för att få ordentlig cirkulation?

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Hejsan!


Med så mycket fukt låter det som ventilationen bör förbättras. Har du (som många andra) tagit upp hål i skottet mot ankarboxen?



--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Har just påbörjat vinterns alla arbeten, däri ingår bl.a. att ta bort isolering och innertak i förpiken då det är fuktigt och mögligt innunder. För att inga misstag skall göras emotses goda tips och trix för att få förpiken torr och fräsch. Både beträffande innertak och ventilation.