Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Dyvika eller inte?

Jag funderar (än en gång) på värdet av en dyvika. Jag vet att det finns flera Lady som inte har någon. Vilket är bäst? Skulle helst ta bort min och plasta igen den djupaste delen av kölsvinet för att få bort en genomföring (som inte går att komma åt inifrån om någonting händer) och för att kunna nå ned och göra rent då och då.

Är det dumt? Hur fungerar den med slagvatten mm hos er som inte har detta (väldigt) djupa kölsvin under durken i pentry?

Re: Dyvika eller inte?

Jag har ett plant kölsvin, sedan en grundstötning av förre ägaren och efterföljande rep och förstärkningsarbeten hos Ohlsén. Fungerar alldeles utmärkt med enkla trädurkar i de fack där jag förvarar något. Djupet på kölfickan blir mer än tillräckligt ändå. Med hjälp av en el-länspump håller jag slagvattnet i höjd med kölbultsbrickorna. Dyvika har jag i kölfickan och i det aktre kölsvinet bakom motorn, där också en elpump håller torrt. Dyvikorna är bekväma att ha vid rengörng på land och knappast någon risk med normal tillsyn.

Re: Dyvika eller inte?

Jag har en helt plan kölficka och upplever inte några problem med det. Jag har en dyvika, som jag aldrig lossar, som sitter i kölfickan under matbordet. Det lilla regn och slagvatten som kommer in svampar jag upp. Jag har en elpump liggande som jag inte orkat montera, men det blir nog av så småningom, det gäller ju att dra slangen på något smart sätt.
Snart bär det av.
/Kim

Re: Re: Dyvika eller inte?

När Du tänker montera el-pumen! Om utloppet är kopplat till en genomföring som ligger under vattenytan, eller kan komma under vattenytan vid segling, tänk på hävertefekten, så Du inte får båten vattenfylld baklänges när pumpen stängs av!
Det blir fyra veckor till Åland och Suomi den är semestern för mig.
/BJ

Re: Re: Dyvika eller inte?

Min länspump går till samma utlopp som till självlänsen på bb-sidan det blir en lång slang men det funkar OK/Leif