Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Hur fort går en Lady

Hej Hans!

Min båt har en relativt ny diesel på 14 hk och en tvåbladig folding och marschar 6 knop. I kraftig motvind tappar jag mellan 0,5 och 1 knop pga något svag motor, dock inget stort problem.

Kryss 5-6 sekund tappar jag lite fart för att jag sitter och flinar med öppen mun hela tiden. Det är här och några sekundmeter till som Ladyn riktigt visar sina bästa egenskaper. Mycket av drivet upplever jag sitter i förseglet. Bättre ta ett rev i storen och behålla genuan uppe, speciellt om det går lite sjö. Smal båt=litet motstånd. Seglar man kryssfock kan du pressa dig förbi vilken udde eller vilket märke som helst. Det är här man seglar ifrån de "snabbare" båtarna genom att slippa extra slag.
Alltför lätta vindar är inte kul, men så fort det börjar krusa sig tycker jag att hon sticker iväg på ett övertygande sätt (gäller inte länsen då det krävs lite mer vind.)
Min uppfattning är att 5 knop når man snabbt och ofta. Över 8 knop seglar man sällan (utan spinnaker).

Klart du ska segla Lady! Ses därute.

/Jocke

Re: Hur fort går en Lady

Kul fråga, ungefär som hur långt är ett snöre.
Jag har en ny 21hk Nanni diesel med rak propelleraxel.
Marchar normalt ca 6kn men maxar strax under 8 knop.
Beträffande fart under segel så tycker jag att man blir lätt irriterad om man inte gör minst 6kn. Lite öppen vind och 5-7 m/s ligger man ca 7 - 8 knop med genua 2 och full stor. Max som jag uppnått är ca 11 knop med kryssfock och full stor, men då blåste det säkert 10 - 11.
Summa summarum är Ladyn en fantastisk seglare som tar mycket bra höjd och gör god fart bara det blåser. Skärgården krymper. Lättvind är inget vi Lady seglare gärna talar om.
Hoppas du blir lite klokare av detta.
Hälsningar
Kim Alpgård
SWE18

Re: Re: Hur fort går en Lady

Det ser ut som om jag måste kalibrera min logg...