Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Hur vet man när en Lady ligger rätt i vattnet?

Tidigare inlägg visar ju att vikten på våra båtar kan variera en hel del. Efter några veckor på sjön kan jag nu konstatera att jag måste måla upp vattenlinjen ytterigare. Jag har samtidigt försökt fördela vikten föröver i båten för att undvika att hon sitter på rumpan. Men hur vet man när hon flyter "rätt" eller plant? Finns det någon yta ombord som ska vara helt plan som man kan mäta mot? Sittbrunnen? (Och då kanske man inte ska vara där själv eller?) Hur noga kan det vara??? Någon som funderat över detta?

/Jocke SWE82

Re: Hur vet man när en Lady ligger rätt i vattnet?

Jag får svara själv så det händer nått på den här sidan. Skickade frågan till Håkan S som svarade att man får prova sig fram, och att varken för mycket vikt i fören eller i aktern främjar farten.

Nu är det så att vatten som hamnar i mitt kölsvin har en tendens att inte helt vilja rinna undan. Dvs jag kan misstänka att båten nu snarare är snäppet framtung än tvärtom. Någon med erfarenhet eller tankar kring detta fenomen? Båten borde väl ändå vara byggd med ett lätt fall akterut så vattnet samlas vid den lägsta punkten? Dags att stuva om igen?

/J

En Lady ligger alltid rätt i vattnet

Hur båten ligger vid bryggan är ganska ointressant, det är med besättning i sittbrunn och seglen hissade man skall titta på. Jag har under sommaren provat att flytta runt lite vikt och det har bara gjort några hundradels knop hit eller dit...

Det spelar mycket större roll hur mycket man lutar båten i sidled. Jag tror många seglar omkring med för mycket lut (urblåsta och/eller feltrimmade segel och komfortplacerade gastar).

Så tycker/tror jag, andra kanske har en annan uppfattning...

/GF

Re: En Lady ligger alltid rätt i vattnet

Jag tror du har rätt. Anledningen till att jag vill veta när båten ligger "rätt" är att jag tycker det är svårt att maskera rakt när det är dags att måla upp vattenlinjen. Och huvudanledningen till att jag målar upp vattenlinjen är att jag vill undvika beväxning på min nymålade vattenlinje då det blir så fult när man tar bort snäckor. Därför handlar det trots allt om när båten ligger still, och mestadels utan besättning.

Men jag inser också att de centimetrar det handlar om inte syns när båten ligger i vattnet så det är väl bara att måla på. Eller så får jag se till att göra rent ett par gånger under säsong för att undvika växter vilket kanske är det allra enklaste...

/J