Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Propeller vid rak axel Nanni 21

Hej, arbetet med konvertering till rak axel fortgår. Har besämt mig för en aquadrive-koppling efter backslaget. Men har fått lite olika bud om lämplig propeller. Klart är att det ska bli en trebladig folding, ett förslag är 15"x10 men ser att 16"x11 har ockå valts på projektsidan.
Någon som har synpunkter, så tar jag gärna emot?
Hälsningar Sven SWE 154

Re: Propeller vid rak axel Nanni 21

De raka axlar jag hört talas om har haft 16x11 tvåbladig folding (utom 109 som har en trebladig fast).

Ta kontakt med Uno Aksberg som byggt om fyra Ladies, han har provat med en annan (15x12 tror jag) men bestämt sig för att 16x11 är bättre. Du når honom på 08-766 60 25 eller 0706-766025.

Re: Propeller vid rak axel Nanni 21

Har under förra våren/sommaren bytt till en Lombardini-diesel på 20 hk och har då installerat aqua-drive samt bytt till rak propelleraxel. Som upphängning har använts oljefyllda "kuddar". Nu återstår endast ljudisolering. Vibrationerna är knappt märkbara och vi är mycket nöjda. Vi valde en 2-bladig folding på 17" från flex-o-fold. Mest p g a att vattenmotståndet blir väldigt lågt i infällt läge. Båten, Calluna nr 73, är vidare konverterad till en GT och tillplattad och försedd med nytt roder med hjärtstock av kolfiber (7 kg totalvikt inkl hjärtstock). Hann bara med en kappsegling under säsong 2003 p g a sjösättning i augusti. Dock med mycket lyckat resultat, 1:a individuellt samt snabbaste båt i kanonseglingen. Vi kryssade bl a ifrån en Omega 42(3 min)lys 1.25 samt en Mani 32 lys 1.22 (ca 20 min) under tre timmars segling. Vid denna lättvindssegling hann vi aldrig få till den nyinköpta gennackern och saknade större försegel än självslående, trots detta seglade vi ifrån bl a Omega 42:an som körde för fullt! Ser fram emot nästa års säsong...

Vid ombyggnationen upptäcktes dessutom att de gamla skotten satt dåligt varför nya har tillverkats och monterats från motorn och bakåt. Som distansmaterial har numera används annat än icke vattentåligt!

Hälsningar Staffan Ljung Calluna nr 73

Valet av propeller vid rak axel med Nanni 21 avgjort.

Nu är mitt arbete klart och jag har provkört. Det blev en trefladig Flex o fold 15-10. Jag är enatående nöjd med hela lösningen. Båten svänger, axar och bromsar mycket bra. Den går också överraskande tyst och utan vibrationer även i 8 kn.
Men nu ska masten på för seglingen är ju ändå det bästa!
Hälsningar Sven

Re: Propeller vid rak axel Nanni 21

Hej alla konverterare.
Sjösatte för första gången i lördags efter konverteringen. Har bytt min 2 cylindriga MB10 med S-drev mot en 3 cylindrig 21 hk Nanni diesel med 16x11 tvåbladig foldingpropeller. Inga extra kopplingar mellan motor och propelleraxel. Resultatet överträffar ALLA mina förväntningar. Tyst, vibrationsfritt och ett härligt driv. Maxade 7,9 knop vid 3600 varv. Det som förvånar mig mest är den oerhört mjuka gången. Success m.a.o .
Kim Alpgård/ SWE18