Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Nå tanken från akterkojen...

Kan ju annars tipsa om GT-lösningen, tanken lätt åtkomlig under den spatiösa aktra dubbelkojen (har svårt att få fram ironin kring 'spatiös', men lätt åtkomlig är den, tanken alltså)

Kan dessutom rekommendera QL's magnetfilter som ingen verkar veta hur de fungerar, mer än att.

Niklas, SWE-201

Re: Re: Nå tanken från akterkojen...

Jaha och hur kommer man in i "aktersalongen" med en tank då?? (30 dgr kvar) Mvh Peter

Re: Inspektionslucka i sittbrunnen?

Jo, jag har lucka ifrån stuvfacket. Möjligen går det att få ur tanken den vägen. Problem kvarstår dock med de två fästpunkter som sitter precis akter om motorn. Funderar på att såga upp skottet för att komma åt dessa.

Har nu pumpat ur tanken med handpump några varv. Blev nästan chockad av hur mycket skit jag fick upp. Med nya filter verkar motorn nu fungera igen, men det känns nästan ännu mer angeläget än tidigare att göra rent tanken ordentligt. Har fått flera rapporter om alger som växer i tankarna. Ska se ut som penselborst och sätta igen rejält (det är väl någon tillsats förbjudits i dieseln...) Flera motorer i år som fått stopp. Läge att kolla era tankar i vinter?
/Jocke SWE82

Re: Re: Inspektionslucka i sittbrunnen?

Jag har en liten rund manlucka på durken typ de som sitter i jollar. Jag funderar på att sätta dit en till så att man kan få ner bägge armarna alternativt en arm och två ögon. Dom är nog rätt täta och lär inte påverka styvheten alls.

/JockeF
S75

Re: Inspektionslucka i sittbrunnen?

Man verkar med andra ord ha kommit ur askan i elden efter att just ha ha bytt till diesel. Det verkligt intressanta vore om någon kunde komma på något bra sätt att undvika alger i tanken. Är det någon som har något insider tips?

/Kim

Re: Re: Inspektionslucka i sittbrunnen?

Det finns magnetfilter som ska döda microorganismerna som bildar dessa "alger" om det funkar? Det påstås i allafall det (Volvo penta har dom i deras QL serie)