Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Re: Motorbyte och rakaxel

Hallå på er,

96:an, Lydia, bytte till rak axel efter att ha tröttnat på att hälla olja i ett hål, bensin i ett annat och kylvatten i ett tredje när allt ändå blandade sig



Bytet skedde precis innan semestrarna så jag vet inte hur resultatet blev, har inte sett dem på hela sommaren.

Funderar själv på att inskränka mitt eget motorjobb till topplocksbyte och färskvattenkylning om ett par år, eftersom motorhuven är formsydd till min 2002...

hsl
Niklas, SWE-201

Re: Re: Re: Motorbyte och rakaxel

Hej!

Har bytt till rak axel och satt in Nanni under våren. Juryn är fortfarande ute och överlägger huruvida arbetet blev bra gjort. Dock mycket nöjd med prestanda. Bara vibrationer vid tomgång.
Mycket jobb. Varvet satte för lågt fast pris och därmed rätt sura. Ring mig om du vill veta detaljer 0734-353500.

Jocke F
S75

Re: Motorbyte och rakaxel

Hej på er.
Har genomfört en ganska omfattande renovering under året. Sandblästrade botten förra hösten och startade motorbyte och konvertering till rak axel under våren.
Har satt i en 21 hk Nanni. Tyvärr drog arbetet ut på tiden så mycket att det inte blev någon sjösättning alls i år. Å andra sidan har jag nu fått på 7 lager Gelshield och 2 laget VC 17. Jag kan alltså inte svara på om jag är nöjd med motorbytet och ombyggnaden än men fint ser det ut. Har skickat bilder på arbetet till Gunnar som jag hoppas han publicerar på webben så småningom.
Snart är ni på land precis som jag. Välkomna upp, vi ses på havet i en manövrerbar Lady nästa sommar.
/Kim SWE18

Re: Motorbyte och rakaxel

Hej igen.

Beträffande knarrande inredning så finns ett bra och recept, nämligen montering av tierods mellan däck och mast. Eftersom de flesta har dragit ner alla fall och kontrollinor till sittbrunn med brytblock direkt i däcket vid mastringen så får man enorma lyftkrafter i däcket och hela skrovet deformeras. Med tierods förhindras detta och skrovet behåller sin form och knarrandet upphör. Det finns bilder på Ladywebben under tips/däckslösningar SWE18.

/Kim

Re: Re: Motorbyte och rakaxel

Visst hjälper tierods lite, men min balja knarrar ändå när det kränger 30 grader eller mer. Efter mycket krypande har jag kommmit fram till att det är den främsta bottenstocken (den framför alla kölbultarna) som knarrar mot kojfronten på det lilla hörnet som sticker ut på L-soffan. Det är med andra ord kölen som gungar lite... skall se vad jag kan göra åt det i vinter.