Return to Website

Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt

Forum: Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
   Board|Threaded
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Hur fort går en Lady

Hej Hans!

Min båt har en relativt ny diesel på 14 hk och en tvåbladig folding och marschar 6 knop. I kraftig motvind tappar jag mellan 0,5 och 1 knop pga något svag motor, dock inget stort problem.

Kryss 5-6 sekund tappar jag lite fart för att jag sitter och flinar med öppen mun hela tiden. Det är här och några sekundmeter till som Ladyn riktigt visar sina bästa egenskaper. Mycket av drivet upplever jag sitter i förseglet. Bättre ta ett rev i storen och behålla genuan uppe, speciellt om det går lite sjö. Smal båt=litet motstånd. Seglar man kryssfock kan du pressa dig förbi vilken udde eller vilket märke som helst. Det är här man seglar ifrån de "snabbare" båtarna genom att slippa extra slag.
Alltför lätta vindar är inte kul, men så fort det börjar krusa sig tycker jag att hon sticker iväg på ett övertygande sätt (gäller inte länsen då det krävs lite mer vind.)
Min uppfattning är att 5 knop når man snabbt och ofta. Över 8 knop seglar man sällan (utan spinnaker).

Klart du ska segla Lady! Ses därute.

/Jocke

Email  
Re: Hur fort går en Lady - by Kim Alpgård SWE... - Nov 1, 2004 6:14am
Re: Re: Hur fort går en Lady - by Jocke SWE82 - Dec 19, 2004 10:15pm
Get your own FREE Forum today! 
Report Content ·  · Counters & Site Stats   Free Guestbooks   Free Web Hosting   Cheap Domains 
powered by Powered by Bravenet bravenet.com