Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Djupgående och Deplacement ???

Hej.
Nej, jag tror inte att det stämmer för min Lady, SWE18. Den väger ca 4700-4800 kg när den sjösätts, med full bränsle- och vattentank, alla linor och ankare. Tillkommer förvisso en massa andra prylar innan det är dags för segling.
Djupgåendet är lite knepigare men jag har en känsla av att 1,75 stämmer ganska bra. Båten flyter enligt den inplastade vattenlinjen.
Kim Alpgård

Re: Re: Djupgående och Deplacement ???

Min båt vägrar att flyta på den inplastade vattenlinjen, den ligger flera cm för djupt i aktern trots en lätt Nannidiesel...

Leif Thedvall har fått en viktuppgift från krankillen på 4550 vilket väl blir ca
4700 som LYS säger när man satt på mast och segel.

I konstruktionspapperen har han för sig att det står en vikt på 4200 kg inkl rigg och segel...

Re: Djupgående och Deplacement ???

Jag har målat upp vattenlinjen i omgångar och min båt ligger definitivt djupare än tänkt. Kan nog tänkas bli någon centimeter till innan det blir bra och då har jag nog höjt 7-8 cm mot när jag köpte båten.

Lät kranen väga i år. 5100 kg och då var alla tankar tomma, inga dynor och segel och ingen rigg. Och det stämmer ganska bra med tidigare ägares mätningar. (Nej, jag har inte massa extrautrustning eller mycket saker ombord.) Fullt semesterutrustad måste jag hamna en bit över 5,5 ton. Mycket plast vid gjutningen?

Detta visste jag inte när jag mätte in båten i LYS förra året då jag tror att jag uppgav 4700 kg. Borde göra lite skillnad...?

/Jocke

Re: Djupgående och Deplacement ???

Segling har tagit sina uppgifter från ett IMS-mätbrever för Lady SWE 35, Miralda. Lady helsman kan väga allt ifrån 4300kg till klart över 5 ton vid sjösättning beroende på vem som har byggt båten.
Jag har inte hört talas om någon Lady som har varit lättare än 4300 kg men det är nog inte omöjligt att det finns.

Mvh Kåre
Swe 73