Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Precisera problemet

Var sitter anoden?

Vad har du för elprylar ombord som kan tänkas ha kontakt med vattnet?

Det behövs lite mer info för att lösa problemet, men det var ju å andra sidan inte en lösning du frågade efter...

/GF

Re: Precisera problemet

Det kan väl i princip vara båtgrannen i klubben som är problemet. Nu tror jag inte det men det måste väl mätas på plats misstänker jag!? Anoden sitter på drevet (vi som fortfarande kör med s-drev vet du...) och borde enligt utsago hålla ett flertal säsonger. Men så är inte fallet. Elprylar ska väl inte ha kontakt med vatten...?

Ska och ska...

Motor är ju jordad, eller rättare sagt kopplad till batteriets minus (även när huvudströmbrytaren är från). På min båt satt en extra huvudbrytare som kopplade bort batteriernas minus från motorn, enligt förre ägaren var det för att inte få korrosion på drevet. Nu tror jag iofs inte så mycket på att det skall påverka så mycket, men osvuret är bäst.

Andra saker som kan ha kontakt med vattnet skulle kunna vara en länspump, kylskåp med vattenkyld kondensor, radio (om antenn sitter i masten och masten är åsksäkrad) en gammal hederlig logg med vire till propellern...

På mitt S110 drev syntes det ingen ting på anoden som satt på drevet, det två små anoderna på järnpropellern fick däremot bytas minst vart annat år.

Det sitter en anod i värmeväxlaren på färskvattenkylningen, hur är den om du har färskvattenkylning?

Tror inte på grannen...

En förutsättning för galvanisk korrosion är att strömmen kan gå runt, det krävs en sluten krets. Om man stoppar två olika metaller i saltvatten händer inte så mycket mer än att man får en spänning mellan plattorna.

Om metallplattorna har kontakt med varandra på annat sätt än genom vattnet blir det en ström mellan dem, det är strömmen som orsakar korosion. Strömmen går runt, från ena plattan till vattnet vidare till andra plattan och slutligen tillbaka till den första.

Detta gör att jag inte tror på grannbåten eller något på klubben om du inte har galvanisk kontakt med grannbåten eller bryggan (t.ex. via landström).

Har du möjligen målat drev eller propeller med en färg som innehåller tenn eller koppar? Om drevets grundfärg är hel går det, men om det finns en aldrig så liten skada så att bottenfärgen får kontakt med metallen har du problem. Det är därför det finns speciell drevfärg.

Re: Någon som känner till en pålitligt båtmek?

Vad har du för bottenfärg? Har du otur uppstår galvaniska strömmar mellan botten och drevet.
/Kim Alpgård SWE18

Re: Re: Någon som känner till en pålitligt båtmek?

Hempel Mille.
Drevet är målat med drevfärg, men det finns säkert skador.
Länspumpen kan givetvis vara en bov.

Bortsett från att anoden käkas upp, vilket ju är bättre än att någonting annat gör det, är det bara bladen som blivit angripna. Men då jag köpte ny folding för några år sedan är det tillräckligt trist tycker jag...

/Jocke

Re: Någon som känner till en pålitligt båtmek?

Hej igen.
Är det fler än du som har problem med korrosion i din hemmahamn?
/Kim

Re: Någon som känner till en pålitligt båtmek?

Jag ligger på bryggan bakom och har inte några problem. Kan det vara så att du ligger med landströmm ofta? Då bör man ha en galvanisk isolator påstår dom som förstår sig på sådant.

Re: Re: Någon som känner till en pålitligt båtmek?

Ytterligare en brygga längre in ligger SWE-201, och där är det inga problem med korrosion.
Propelleranoderna håller två säsonger, drevanoden äts knappt och kylvattenanoden var halväten i våras.

Tycker f.ö. att Peter och Jocke skall lägga varsin halvtimme vid mastkranen, båten blir snyggare så...

/Niklas

Re: Re: Re: Någon som känner till en pålitligt båtmek?

Du har givetvis rätt Niklas! Vi födde dock vårt andra barn (ja, min fru stod för själva födandet) dagen efter sjösättning så jag har haft lite annat att stå i. Men snart är vi påmastade och klara. Ni ställer väl upp på ett par onsdagsseglingar och visar vilka båtar som är vackrast på havet? Premiär för mig, vore skönt med lite sällskap. + att det vore kul att ha några att segla ifrån!!!

Ligger inte ofta på landström. Har inte hört att några andra båtar skulle ha probelm på min brygga, men har å andra sidan inte frågat.

/Jocke

Re: N姯n som k䮮er till en p嬩tligt b崭ek?

Jodå jag ska masta på, men min mastfot har gjort som Jockes anod!! Mjuknat, så jag måste köpa mig en ny och jag har inte riktigt hunnit ännu. (Har ju bara haft hela vintern på mig) MVH Peter