Lady Helmsman Web Forum

Frågor och tankar kring havets vackraste båt
Lady Helmsman Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Seniorita Helmsman

Tja !

Jag har kollat en del på den vackra Senioritan. Tyvärr är det svår att hitta vettig information om denna båttyp. Därför skriver jag ett inlägg här och hoppas på att få några bra svar.

Jag har seglat mycket H-båt och gillar den verkligen. Dock så skulle det vara roligt att ha en större båt med inombordare. Jag har läst att senioritan är något seg i lätta vindar, stämmer det ?

Vidare har jag läst att hon är jätte liten inne och att man knappt kan bo i den om man är 1.90. Då jag är ganska ung och tycker att det fungerar bra i en H-båt undrar jag om detta verkligen stämmer.

Båten verkar ju ligga i en hyfsat rimlig prisklass. Finns det några kända för och nackdelar ?

mvh /PF
http://hem.passagen.se/plarsa/

Re: Seniorita Helmsman

Jag tycker det verkar vara en jättetrevlig båt, vad jag har hört är hon liksom sin storasyster underbar seglare med skapliga utrymmen. Jag har inte seglat henne själv men har varit nere i ett par och pratat med ett antal ägare, alla är jättenöjda.

Re: Seniorita Helmsman

det finns en seniorita till salu på marinan.com idag

Re: Senorita Helmsman

Seglade tio år med Senoritan. Sammanfattning:
- hon är ett nummer större än H-båten med tanke på tyngden, stabilitet, beteende under segel
- segel, beslag och allt annat är litet större
- seglingsmässigt är hon mycket lik H-båten; har samma LYS (1.07); går bra att segla solo
- att bo i är hon ett nummer större. Två går bra för semestersegling, + kanske några barn till; 3..4 vuxna kanske för veckoslutet
- jag är 1,93 så att man har givit upp detta med ståhöjd inne. Man kan stå rakt vid pentry då luckan är inskjuten...